Wrocław i Poznań w historycznej wymianie autobusów retro

Wrocławskie Linie Turystyczne zaskakują swoją różnorodnością i współpracą z innymi miastami, oferując mieszkańcom i turystom niecodzienną podróż w czasie. Tegoroczna wymiana taboru między Klubem Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu a innymi przewoźnikami w Polsce przyniosła do stolicy Dolnego Śląska wyjątkowy tramwaj Linke-Hofmann Standard z 1929 roku, należący do MPK Kraków. W ramach tej wymiany, do Krakowa udał się tramwaj Konstal 4N1 z 1960 roku. Jednak nie tylko tramwaje są przedmiotem tej współpracy.

Historyczny autobus w nowej roli

W ramach wymiany autobusów, Wrocław zyskał Jelcza PR110 z 1991 roku, który przybył z Poznania. Ten model, choć popularny w przeszłości, wciąż budzi zainteresowanie ze względu na swoją historię i konstrukcję. Jelcz PR110 to przykład pojazdu, który miał zmienić oblicze polskiego transportu miejskiego pod koniec lat 70. Jego powstanie było efektem współpracy z francuską firmą Berliet, co zaowocowało nowoczesnym jak na tamte czasy projektem.

Innowacyjny projekt Jelcza PR110

Autobus ten był owocem połączenia francuskiego nadwozia z polskimi podzespołami, co miało na celu stworzenie idealnego pojazdu dla polskich ulic. Projekt oparto na Berliecie PR100, który charakteryzował się kanciastą karoserią typową dla lat 70. Produkcja Jelcza PR110 rozpoczęła się w 1975 roku i trwała aż do 1992 roku.

Wyzwania i sukcesy produkcji

Chociaż Jelcz PR110 był nowoczesnym autobusem, produkcja napotkała wiele wyzwań. Problemy z jakością stali oraz podzespołów, jak również niewystarczająca trwałość konstrukcji, były głównymi bolączkami. Mimo to, produkcja ruszyła pełną parą, a autobusy te dominowały w polskich miastach, takich jak Warszawa, Łódź czy Kraków w latach 70. i 80.

Koniec ery Jelcza PR110

Pomimo ambitnych planów, produkcja Jelcza PR110 zaczęła maleć na początku lat 80., kiedy to większe miasta zaczęły inwestować w inne modele, jak Ikarusy. Ostatecznie produkcja zakończyła się w 1992 roku, ale Jelcze PR110 pozostawiły trwały ślad w historii polskiego transportu miejskiego.

Powrót legendy na wrocławskie ulice

Jelcz PR110, który przybył do Wrocławia z Poznania, nie jest zwykłym autobusem. To pojazd historyczny, który został pieczołowicie odrestaurowany. Po raz pierwszy na trasę wyruszył w 2008 roku, a teraz ponownie można będzie go zobaczyć podczas kursów Wrocławskich Linii Turystycznych. Autobus będzie kursował między Operą a Halą Stulecia, oferując pasażerom wyjątkową podróż przez historyczne zakątki miasta.

Trasa turystyczna pełna atrakcji

Podczas podróży linią B pasażerowie będą mieli okazję zobaczyć wiele atrakcji Wrocławia. Trasa prowadzi przez kluczowe punkty miasta, takie jak Dworzec Główny, Poczta Główna czy Hydropolis. Odjazdy z Opery zaplanowano na godziny od 10:00 do 16:00, co pozwala na elastyczne planowanie dnia. To wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w przeszłości i poczuć atmosferę minionych dekad.

Ostatnia szansa na przejażdżkę

Koniec sierpnia to ostatnia szansa, aby przejechać się linią B tegorocznego sezonu. Chociaż Wrocławskie Linie Turystyczne będą działać do końca września, to autobusowa linia B zakończy swoje kursowanie z końcem tego miesiąca. Tymczasem Jelcz M121MB z wrocławskiej kolekcji trafi do Poznania, wzbogacając tamtejszą ofertę turystyczną.