W sercu Poznania trwa intensywna realizacja nowej trasy tramwajowej, która ma połączyć węzeł Wierzbięcice z ulicą Św. Marcin. Obecnie prace są skoncentrowane na kilku kluczowych odcinkach, w tym na skrzyżowaniu ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi oraz na ulicy Ratajczaka, między Św. Marcin a Ogrodową. Te strategiczne lokalizacje są miejscem zaawansowanych działań budowlanych, które mają na celu poprawę miejskiej infrastruktury.
Postępy prac na węźle Wierzbięcice
W obszarze węzła Wierzbięcice przeprowadzana jest renowacja sieci wodno-kanalizacyjnej, co wymaga głębokich wykopów. Używane są rury o dużych średnicach, co świadczy o skali przedsięwzięcia. Równolegle, zaawansowane prace torowe są prowadzone w tym rejonie. Wykonawcy przygotowują się do transportu i montażu specjalistycznych płyt pod torowisko, co ma na celu przyspieszenie dalszych robót.
Przebudowa węzła przy Nowym Rynku
Na skrzyżowaniu ulic Matyi, Wierzbięcice i Królowej Jadwigi trwają intensywne prace nad odwodnieniem torowiska. Wylano tam fundamenty pod nowe słupy trakcyjne. W ramach tej inwestycji, remontowane są również torowiska na ulicach Matyi i Królowej Jadwigi. Na pierwszych odcinkach już została zrealizowana podbudowa i wysypano tłuczeń, co świadczy o szybkim tempie prac. Ciekawym elementem jest rozbiórka starych schodów przy przystanku tramwajowym Wierzbięcice, których miejsce zajmie nowa ściana oporowa.
Nowe rozwiązania dla pieszych
Przejście podziemne przy przystanku Wierzbięcice będzie utrzymane, jednak aby poprawić dostępność, planuje się nowe, naziemne przejście dla pieszych. Obecnie trwają prace nad zabezpieczeniem górnej powierzchni stropu przejścia specjalną warstwą izolacyjną. W celu przyspieszenia schnięcia izolacji, zastosowano specjalne namioty z nagrzewnicami. Te innowacyjne rozwiązania mają na celu usprawnienie i przyspieszenie realizacji projektu.
Infrastruktura ulicy Ratajczaka
Na ulicy Ratajczaka rozpoczęły się prace związane z wymianą kanalizacji ogólnospławnej, która jest ułożona na głębokości sześciu metrów. Materiały potrzebne do realizacji tego etapu już zostały dostarczone, co umożliwi montaż szalunków. Dodatkowo, na tym samym odcinku planowane są prace nad kanalizacją kabli trakcyjnych, które są niezbędne dla nowej trasy tramwajowej. Warto dodać, że większość drzew na terenie inwestycji już została przesadzona, co pokazuje dbałość o środowisko naturalne.
Kompleksowa modernizacja infrastruktury
Całkowity czas realizacji projektu przewiduje się na około dwa lata. Prace są podzielone na etapy, aby minimalizować utrudnienia dla mieszkańców. W najbliższych krokach zmiany obejmą także odcinki ulic Niezłomnych i Ratajczaka do ulicy Ogrodowej. Pomimo robót, ruch tramwajowy na ulicy Św. Marcin pozostanie niezakłócony dzięki wcześniejszej przebudowie skrzyżowania z ulicą Ratajczaka.
Nowa trasa tramwajowa ma na celu skrócenie czasu dojazdu z dzielnic Wilda i Dębiec do centrum miasta, stanowiąc dodatkową oś komunikacyjną na osi północ-południe Poznania. Planowane są nowe przystanki przy Starym Browarze oraz na ulicy Wierzbięcice. Oprócz prac nad torowiskiem, projekt obejmuje także przebudowę jezdni, budowę dróg rowerowych, chodników, instalację nowego oświetlenia oraz wprowadzenie zieleni miejskiej. Ważnym aspektem są także oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami oraz elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci i stojaki rowerowe.
Inwestycja ta jest kluczowa dla miasta, ponieważ jest współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027, co czyni ją jednym z priorytetowych projektów rozwoju infrastruktury miejskiej.
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie
