Tramwaj N wraca do Poznania: weekend z legendarnymi pojazdami komunikacji miejskiej!

Miłośnicy zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej mają przed sobą wyjątkowy weekend. W dniach 6-7 września ulice Poznania ponownie wypełnią historyczne tramwaje i autobusy, które w ramach Linii Turystycznych przeniosą mieszkańców i turystów w podróż przez dzieje miejskiego transportu. Szczególnie emocjonujący będzie niedzielny debiut odrestaurowanego wagonu N nr 178 – prawdziwej perły technicznej z 1951 roku.

Sobotni przegląd motoryzacyjnej historii

Pierwszego dnia wydarzenia, 6 września, główną rolę odegrają kultowe autobusy z minionych dekad. Pasażerowie linii nr 100 będą mogli podróżować legendarnym Ikarusem 280 (nr 1545), sprawdzonym Jelczem PR110 (nr 1383) oraz klasycznym Ikarusem 260 (nr 1735). Równolegle na trasie linii nr 102 swoje usługi zaoferuje holenderski DAF MB200 oznaczony numerem 1222. Miłośników transportu szynowego nie pozostawiono bez atrakcji – na linii tramwajowej nr 20 będzie kursował wagon 102N z numerem bocznym 1.

Niedzielna gala z premierowym pokazem

Drugi dzień imprezy zapowiada się jeszcze bardziej spektakularnie. Na linii autobusowej nr 100 pojawią się kolejne ikony komunikacji: Ikarus 260, nowoczesny jak na swoje czasy MAN Lion’s City (nr 1111) oraz pojemny Ikarus 280. Prawdziwą sensacją będzie jednak uruchomienie turystycznej linii nr 0, na której zadebiutuje odnowiony skład N+ND z numerami 178+436. Ten wyjątkowy zestaw składa się z odrestaurowanego wagonu silnikowego N oraz doczepy wyprodukowanej w Sanoku. Dodatkowo na tej samej trasie pojedzie historyczny skład KSW+S2D (158+423). Linia nr 0 poprowadzi nową trasą przez świeżo wybudowany łuk torowy pod Okrąglakiem.

Jubileuszowa linia dla dzielnicy Rataje

Setna rocznica włączenia Rataj w granice Poznania zostanie uczczona uruchomieniem specjalnej linii nr 23. Obsłużą ją dwa zabytkowe składy tramwajowe: wagon 102Na o numerze 71 oraz zespół N+ND z numerami 286+456. Kursy będą odbywać się co 30 minut w godzinach 12:30-17:30, startując spod Biblioteki Uniwersyteckiej w kierunku ratajowskich osiedli.

Podróżni przejadą przez najważniejsze arterie miasta: od Biblioteki Uniwersyteckiej przez Ratajczaka, 27 Grudnia, Gwarną, Święty Marcin, Aleje Marcinkowskiego, Podgórną, plac Bernardyński, Mostową, Kórnicką, Warczygłowy, Trasę Kórnicką, Chartowo, Żegrze, Hetmańską, Zamenhofa, Krzywoustego, Strzelecką, ponownie Aleje Marcinkowskiego i 27 Grudnia, kończąc przy Teatrze Polskim.

Feniks komunikacji – historia wagonu 178

Premierowy wagon N nr 178 to żywy pomnik poznańskiej komunikacji. W 1951 roku trafił do miasta w ramach dostawy 30 wagonów silnikowych i 20 doczepnych typu ND, wyprodukowanych przez Stocznię Północną w Gdańsku. Te pojazdy przez dziesięciolecia stanowiły trzon tramwajowej sieci Poznania.

Życie wagonu 178 naznaczone było wieloma przemianami. W 1963 roku przeszedł pierwszą modernizację, otrzymując instalację niskiego napięcia. Lata 70. przyniosły kolejną metamorfozę – podczas gdy większość wagonów typu N przebudowywano na jednokierunkowe, ten egzemplarz zachował możliwość jazdy w obu kierunkach. Wyposażono go wtedy w agregat prądotwórczy, hamulce szynowe oraz podwójny system sterowania.

Reorganizacja numeracji w 1978 roku nadała mu oznaczenie 629, a jego domem stała się zajezdnia Gajowa. Po zakończeniu regularnej służby w grudniu 1992 roku wagon został zdegradowany do funkcji gospodarczych i przez lata pozostawał zapomniany. Dzięki fachowej restauracji przeprowadzonej przez Stację Obsługi i Remontów MPK w Krakowie, pojazd odzyskał swój pierwotny wygląd sprzed siedmiu dekad.

Żywy zabytek wraca do gry

Dziś wagon 178 ma status wyjątkowy – to jedyny zachowany egzemplarz typu N wyprodukowany w gdańskiej Stoczni Północnej. Jego obecność na poznańskich torach to nie tylko nostalgiczna podróż w czasie, ale także żywa lekcja historii komunikacji miejskiej. Weekend z historycznymi pojazdami pokazuje, jak ważne jest zachowanie dziedzictwa technicznego dla przyszłych pokoleń, a jednocześnie oferuje mieszkańcom niezwykłą okazję do bezpośredniego kontaktu z przeszłością swojego miasta.