Poznań stawia na nowoczesność w transporcie publicznym – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zyska znaczący zastrzyk pieniędzy z funduszy unijnych. Pozyskane środki mają nie tylko poprawić komfort podróży mieszkańców, ale też przyspieszyć wymianę przestarzałego taboru tramwajowego, co przełoży się na większą dostępność i ekologię komunikacji miejskiej.
Unijne środki wspierają rozwój komunikacji miejskiej
Dzięki podpisanej umowie pomiędzy MPK Poznań a Centrum Unijnych Projektów Transportowych miasto otrzyma 175 mln zł dotacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Finansowanie przyznano w części poświęconej transformacji transportu miejskiego, podkreślając znaczenie inwestycji w tabor tramwajowy MPK Poznań Sp. z o.o.
Pozyskane pieniądze pozwolą na realizację strategicznych planów – w tym przede wszystkim na wprowadzenie do użytku nowych, ekologicznych pojazdów oraz systematyczne wycofywanie starszych tramwajów, które nie spełniają już współczesnych standardów.
Przetarg na nowe tramwaje: więcej komfortu i bezpieczeństwa
MPK Poznań ogłasza przetarg, którego przedmiotem będzie zakup od 10 do nawet 30 nowoczesnych tramwajów o długości około 32 metrów. Wymagania miejskiego przewoźnika są jasne: pojazdy mają być niskopodłogowe, jednokierunkowe i dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej mobilności.
Tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, system monitoringu dla poprawy bezpieczeństwa, energooszczędne oświetlenie LED oraz czytelne tablice informacyjne. W ramach kontraktu wykonawca będzie zobowiązany do dostarczenia nie tylko samych tramwajów, ale także sprzętu dla zajezdni, narzędzi, szkolenia technicznego oraz serwisu gwarancyjnego.
Nowe pojazdy zastąpią wysłużone tramwaje
Inwestycja oznacza kolejny krok w kierunku wymiany floty MPK. Celem projektu jest całkowite wyeliminowanie pojazdów wysokopodłogowych, które stanowią barierę dla osób starszych, rodziców z wózkami czy pasażerów z niepełnosprawnościami. Nowe tramwaje poprawią dostępność komunikacji i jej wygodę, a także pozwolą ograniczyć koszty eksploatacji przestarzałych pojazdów.
Poznań korzysta również z rozwiązań pośrednich
MPK nie ogranicza się jedynie do zakupu fabrycznie nowych pojazdów. Spółka zdecydowała się również na sprowadzenie używanych tramwajów NGT6D z niemieckiego Bonn. Są to jednostki częściowo niskopodłogowe, dwukierunkowe i zostaną one poddane szczegółowym testom technicznym przed dopuszczeniem do regularnej obsługi linii. Pozwoli to szybciej zastąpić najbardziej awaryjne i kosztowne w utrzymaniu wagony.
Stała modernizacja – kolejne tramwaje już na torach
Równolegle trwa dostawa zamówionych przez MPK Poznań 30 tramwajów Moderus Gamma od lokalnego producenta Modertrans Poznań. Do tej pory miasto odebrało już 21 pojazdów, a następne dostawy są przewidziane na ten rok. Zakup ten został w dużej mierze sfinansowany ze środków unijnych z programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”, który pokrył aż 85% wartości inwestycji.
Nowoczesny tabor to realny zysk dla mieszkańców i środowiska
Projekt rozbudowy i modernizacji floty tramwajowej w Poznaniu to nie tylko odpowiedź na potrzeby pasażerów, ale także inwestycja w czyste powietrze i zrównoważony rozwój. Poznań systematycznie stawia na pojazdy niskoemisyjne, wygodne i bezpieczne, korzystając z dostępnych programów wsparcia UE, by przyspieszać zmiany w komunikacji miejskiej.
Skoordynowane działania MPK Poznań – od pozyskania funduszy poprzez przemyślane przetargi, po wdrażanie zarówno nowych, jak i używanych pojazdów – sprawiają, że miasto konsekwentnie podnosi jakość transportu publicznego. W najbliższych latach pasażerowie mogą liczyć na coraz bardziej nowoczesną, komfortową i przyjazną środowisku komunikację tramwajową.
źródło: Urząd Miasta Poznania