Nowe tramwaje z Bonn zrewolucjonizują poznański transport publiczny

W Poznaniu niebawem pojawią się nowoczesne tramwaje NGT6D produkcji Duewag/Siemens, które właśnie uzyskały wszystkie wymagane certyfikaty do przewozu pasażerów. Pierwsze kursy z ich udziałem będą nie tylko nowym doświadczeniem dla podróżnych, ale także elementem obchodów 145-lecia miejskiego transportu publicznego, co czyni ich debiut jeszcze bardziej wyjątkowym.

Nowoczesność i funkcjonalność w jednym

Tramwaje NGT6D, sprowadzone do Poznania z Bonn, oferują podróżnym 29-metrową przestrzeń z pełną funkcjonalnością dla 201 osób, z czego 64 miejsca są siedzące. Dzięki dwukierunkowej konstrukcji, pojazdy te mogą być używane na wszystkich trasach, nawet na tych, które nie kończą się pętlą. Znaczna część niskopodłogowa (70%) ułatwia dostęp osobom z ograniczoną mobilnością, co zwiększa dostępność dla szerokiej grupy użytkowników.

Umowa, która zmienia oblicze transportu

MPK Poznań zdecydowało się na zakup do 24 tramwajów z Bonn, które powstały w 1994 roku. Inwestycja ta, wraz z zamówieniem nowoczesnych tramwajów, usprawnia miejski system transportowy, czyniąc go bardziej dostępnym. Dwukierunkowość tramwajów daje większą elastyczność w zarządzaniu flotą, co pozwala na rezygnację z kosztownych napraw starszych modeli.

Inwestycje w przyszłość transportu

Miasto Poznań od lat kładzie duży nacisk na modernizację swojej infrastruktury transportowej. Na inwestycje składają się nie tylko unowocześnienia linii tramwajowych i przystanków, ale również wdrażanie nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej, co czyni miasto bardziej przyjaznym dla mieszkańców i turystów.

Kosztowne, ale opłacalne inwestycje

W ramach umowy, koszt jednego tramwaju wynosi maksymalnie 46 500 euro, co jest zdecydowanie niższe niż cena nowego pojazdu. Dodatkowo, MPK Poznań ma możliwość rezygnacji z nabycia tramwaju, jeżeli okaże się on uszkodzony, co minimalizuje ryzyko finansowe związane z zakupem.

Dostosowanie do potrzeb mieszkańców

Pierwszy tramwaj, który dotarł do Poznania, przeszedł proces adaptacji, obejmujący instalację systemów alarmowych i monitoringu oraz integrację z lokalną infrastrukturą. Zadbano również o miejsca dla wózków inwalidzkich i rowerów, co poprawia komfort podróżowania dla wszystkich pasażerów.

Rozwój floty w nowoczesnym stylu

Oprócz tramwajów z Bonn, MPK Poznań pracuje także nad dostawami nowych modeli Moderus Gamma, z których miasto otrzymało już 24 pojazdy z planowanych 30. Inwestycja ta wspierana jest finansowo przez program „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”, który pokrywa 85% kosztów.

Plany na przyszłość i wymiana taboru

Trwa przetarg na zakup nowych, jednokierunkowych tramwajów, z dofinansowaniem 175 mln zł z funduszy europejskich. Plan zakłada zakończenie dostaw do 2029 roku. Strategia miasta koncentruje się na wymianie przestarzałych tramwajów 105Na na bardziej nowoczesne i efektywne rozwiązania, które oferują lepszy dostęp i funkcjonalność. Dzięki niższym kosztom przygotowania tramwajów NGT6D do eksploatacji w Poznaniu, w porównaniu do naprawy starych modeli, inwestycje te stają się jeszcze bardziej opłacalne.

Podsumowując, wprowadzenie do Poznania tramwajów NGT6D to krok ku nowoczesności i lepszej dostępności miejskiego transportu. Zredukowane koszty zakupu i utrzymania, w połączeniu z funkcjonalnością i dostosowaniem do potrzeb pasażerów, czynią z tych inwestycji strategiczny element rozwoju miasta.

Źródło: Urząd Miasta Poznania