Poznań łączy siły: Jakdojade z Uberem zmienia miejską mobilność!

W Poznaniu wystartował pilotaż, który może znacząco odmienić codzienne przemieszczanie się po mieście. Popularna aplikacja Jakdojade, kojarzona dotąd głównie z rozkładami jazdy komunikacji miejskiej, wprowadziła właśnie integrację z platformą Uber. Ten krok wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców – zwłaszcza tych, którzy do tej pory byli zdani wyłącznie na autobusy czy tramwaje kursujące rzadko lub tylko w określonych godzinach.

Nowy wymiar planowania trasy

Aktualizacja aplikacji Jakdojade to istotna innowacja – od teraz, podczas układania trasy, program sam oceni, czy komunikacja miejska zapewnia dogodny dojazd. Jeśli czas oczekiwania na przesiadki jest zbyt długi lub linie nie kursują często, system zaproponuje przejazd Uberem. Użytkownik, akceptując propozycję, może jednym kliknięciem przejść do aplikacji Ubera (lub pobrać ją, jeśli jeszcze nie korzystał z tej usługi). Dzięki temu planowanie drogi do pracy czy na spotkanie staje się sprawniejsze i bardziej elastyczne.

Wygoda dla mieszkańców obrzeży i więcej opcji przejazdu

Zintegrowanie Ubera z Jakdojade nie oznacza rezygnacji z transportu publicznego – to przede wszystkim uzupełnienie oferty dla tych, którzy mieszkają dalej od centrum lub w rejonach obsługiwanych sporadycznie przez autobusy i tramwaje. Mieszkańcy zyskali dostęp do wszystkich znanych usług Ubera, w tym standardowego UberX, większego UberXL, ekologicznego Uber Green oraz komfortowego Uber Black. Każdy więc może wybrać opcję najlepiej dopasowaną do swoich oczekiwań, niezależnie od tego, czy priorytetem jest cena, wygoda czy troska o środowisko.

Pilotaż w Poznaniu – co dalej?

Obecnie rozwiązanie testowane jest tylko w Poznaniu. Miasto stało się swoistym poligonem dla tego rodzaju współpracy, której kluczowym celem jest sprawdzenie, jak mieszkańcy przyjmą możliwość łączenia różnych środków transportu w jednej aplikacji. Jeżeli efekty okażą się pozytywne, niewykluczone, że podobne funkcje pojawią się także w innych polskich miastach. To pierwszy na taką skalę przykład połączenia narzędzia do planowania miejskich podróży z usługą przejazdów na żądanie w naszym kraju.

Mobilność przyszłości na wyciągnięcie ręki

To, co dzieje się aktualnie w Poznaniu, wpisuje się w międzynarodowy trend tzw. Mobilności jako Usługi (Mobility as a Service – MaaS). Ideą tego rozwiązania jest umożliwienie mieszkańcom swobodnego wybierania, łączenia i przełączania się pomiędzy różnymi formami transportu – miejskimi, rowerowymi, a teraz także prywatnymi przewozami. Wszystko to ma prowadzić do uproszczenia codziennych podróży i zwiększenia ich dostępności – również w godzinach nocnych czy na obrzeżach miasta.

Poznań przeciera szlaki – co mogą zyskać mieszkańcy?

Wprowadzenie integracji na linii Jakdojade–Uber to realna szansa na bardziej dostępny transport dla wszystkich, którzy do tej pory musieli liczyć się z długim czasem oczekiwania lub małą liczbą połączeń. Poznaniacy mogą przetestować, jak w praktyce wygląda połączenie publicznych i komercyjnych usług w jednym narzędziu, a jeśli projekt się sprawdzi, zyskają na tym także inne miasta w kraju. To krok w stronę miejskiej mobilności, w której użytkownik nie musi wybierać między wygodą, dostępnością a ekologią.